De kritische investeerder beter begrijpen

Wanneer uw investeerder daadwerkelijk geïnteresseerd is, zal hij na afloop van uw presentatie enkele moeilijke vragen stellen. Dit doet de investeerder niet alleen om uw propositie helder(der) voor ogen te krijgen, maar ook om te testen hoe u op negatieve vragen of het benoemen van zwakheden van uw idee reageert. Het is van belang om u goed voor te bereiden op deze vraagsessie.

  • Waarom zouden mensen uw product of dienst kopen?
  • Als het zo’n goed idee is, waarom is het niet eerder bedacht/gedaan?
  • Waarom moet ik investeren in uw bedrijf?
  • Waarom ben ik de juiste investeerder voor u?
  • Ik vind de omvang en groeipotentie van de markt ongeloofwaardig. Hoe weet u dat de markt die grootte bereikt?
  • Welk bewijs heeft u dat u inderdaad dat percentage van de markt verovert?
  • Waarom heeft u nog geen klanten?
  • Hoe gaan uw concurrenten op u reageren? Hoe blijft u de goed gefinancierde bedrijven voor?
  • Welke andere start-ups zijn met hetzelfde idee bezig? Hoe gaat u deze concurrentie verslaan?
  • Kunt u uw marketing- en distributiestrategie uitleggen?
  • Welke ervaring heeft u om als directeur van dit bedrijf aan de slag te gaan?
  • Wat zijn de zwakheden van uw team?
  • Welke functies moeten nog bekleed worden in uw bedrijf? Heeft u personen in gedachte? –
  • Hoeveel geld kost dat?
  • Wat doet u wanneer u uw financiële projecties niet behaald?
  • Ik denk dat u de kosten heeft onderschat. Hoe hebt u deze cijfers berekend?
  • Kunt u ons het beste, slechtste en verwachte scenario schetsen voor toekomstige kapitaalbehoeftes?
  • Hoe ziet uw privéleven eruit? Spelen er factoren die u af kunnen leiden om van uw bedrijf een succes te maken?

Begrijp de investeerder beter

Een investeerder en een ondernemer lijken soms twee totaal verschillende individuen. Entrepreneur én durfkapitalist Paul Graham beschreef in zijn essay The Hacker’s Guide to Investors de 23 onderstaande feiten die ondernemers moeten weten over venture capitals simpelweg om makkelijker een investeerder binnen te halen.