Ben je op zoek naar een investeerder? Dan is het belangrijk om te weten waar een investeerder naar kijkt bij het beoordelen van een business case. Dit zijn de elf vragen die een investeerder aan een ondernemer stelt.
Informal investors hebben vaak maar één doel: een maximaal rendement halen over hun investering. Ga je in gesprek met een investeerder? Zorg dan dat je goed voorbereid bent op de volgende elf vragen:
1: Wat doet het bedrijf?
Dit is het moment om de elevator pitch over jouw bedrijf te geven. In een paar zinnen moet je kunnen vertellen wat je met het project of bedrijf wil doen, hoe je dat wil bereiken en waarom dit zal aanslaan bij de doelgroep. Houd het kort en bondig en wijk niet te veel af van de kern.
2: Hoeveel kapitaal heeft de ondernemer nodig?
Oftewel: wat is het doelbedrag?
3: Waaraan wordt dit bedrag besteed?
Een investeerder wil natuurlijk precies weten hoe dit bedrag zal worden besteed. Daarom is het heel belangrijk om specifiek te zijn en duidelijk te omschrijven wat je met het geïnvesteerde kapitaal van plan bent.
4: Hoe gaat het product/dienst de markt veranderen?
Hoe revolutionair is het product? En welke impact heeft het product op de eindgebruiker? Durf in de toekomst te kijken en een (realistisch) beeld te schetsen van de markt over 3 of 5 jaar.
5: Is de afzetmarkt groot (genoeg)?
Wanneer je een bedrijf opzet, is het heel belangrijk om goed na te denken over de afzetmarkt. Met een grotere afzetmarkt kun je bijvoorbeeld de kosten drukken door schaalvoordelen. De productie van jouw product wordt hierdoor goedkoper.
6: Zijn de marges groot?
De marge op het product of de dienst is bepalend voor de ‘financiële gezondheid’ van het bedrijf. Hoewel er op de inkoopprijs vaak weinig invloed is, is het wel mogelijk om de verkoopprijs te verhogen of verlagen.
7: Wie is de concurrent?
Wat is de meerwaarde ten opzichte van de concurrentie? Hieruit zal blijken of jij de markt goed hebt onderzocht en wat jouw meerwaarde is.
8: Kun je snel een groot martktaandeel veroveren?
Als ondernemer wil je natuurlijk een zo groot mogelijk marktaandeel hebben. Een investeerder zal willen weten of er uitzicht is op een nóg groter marktaandeel en hoe je dit denkt te realiseren.
9: Heb je partners?
Samenwerken met (strategische) partners kan veel voordelen opleveren. Het levert je expertise op en je kunt de krachten bundelen. Het geeft bovendien aan dat je als ondernemer kunt samenwerken.
10: Wie is de ondernemer en hoe ziet het team eruit?
Dit zijn eigenlijk twee vragen in één, maar het draait voornamelijk om de match tussen de ondernemer en de investeerder. Deze is van groot belang, niet alleen op zakelijk, maar ook op persoonlijk vlak. Daarnaast is de investeerder benieuwd hoe de organisatie in elkaar zit, wat de kwaliteit is van het team en of de oprichter(s) en werknemers goed met elkaar overweg kunnen. De kwaliteit van een bedrijf valt of staat tenslotte bij de kwaliteit van het team.
11: Hoe ziet de exit-strategie eruit?
Ook al is de samenwerking nog niet gestart, toch is een investeerder benieuwd hoe de samenwerking wordt beëindigd. Daarom willen zij antwoord op de vraag: Wanneer kan ik mijn aandeel in het bedrijf verzilveren? En op wat voor manier?
12. Meer vragen? Plan een gratis 1-op-1 expertsessie
Wij gaan graag met jou in gesprek over de financiële mogelijkheden voor jouw organisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@investormatch.nl