Onesurance: AI-innovatie in de verzekeringssector

Met de steun van Investormatch heeft Onesurance investeerders aangetrokken die de visie delen dat toepassing van AI een belangrijke sleutel van succes zal worden voor verzekeraars. In de eerste financieringsronde werd in korte tijd € 1 miljoen opgehaald. Onesurance is een high-tech data science bedrijf dat zich richt op verzekeraars, volmacht- en intermediairbedrijven, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van customized AI voor verbeterde klantenservice. In tegenstelling tot de algemene opvatting dat AI een recent fenomeen is dat beperkt is tot generatieve AI, zoals Chat-GPT, maakt Onesurance gebruik van op maat gemaakte AI, ook wel specifieke AI genoemd. Dit is op zich niet nieuw voor de verzekeringssector, echter het werd voornamelijk bij grote verzekeraars toegepast voor premie- en risicomodellen.

Toenemende urgentie door consolidatie

De urgentie om met data en AI aan de slag te gaan, komt voort uit sectorbrede consolidaties die leiden tot grotere portefeuilles met een groeiend tekort aan adviseurs. Verzekeringsbedrijven bevinden zich op de grenzen van hun groei. De sleutel tot het oplossen van dit probleem ligt in het slim gebruikmaken van data en AI, zoals uiteengezet door Dennie Van Den Biggelaar en zijn partner Jack Vos, oprichters van Onesurance. Van Den Biggelaar, een ervaren AI-strateeg, heeft vele grote bedrijven zoals Samsung, Coca Cola, Corendon, CZ of Basic Fit geholpen met AI-oplossingen. Vos, zelf oud-intermediair en goed bekend met de verzekeringswereld, benadrukt dat hun AI-modules bedoeld zijn om adviseurs en experts te ondersteunen in hun werk en niet om ze te vervangen. 

Voordelen van Predictions as a Service (PrAAS)

Het intellectuele eigendom van Onesurance bestaat uit AI-modules (algoritmes) die zeer betrouwbare voorspellingen leveren door gebruik te maken van gegevens uit backoffice-systemen om de effectiviteit en efficiëntie te verbeteren. Deze voorspellingen worden geleverd via een uniek licentiemodel op basis van Predictions as a Service (PrAAS). Dit biedt indrukwekkende voordelen voor klanten:

  • Zeer korte time-to-value, direct profiteren van geoptimaliseerde modellen en infrastructuur.
  • Kosten efficiënt, betaling alleen voor daadwerkelijk gebruikte voorspellingen.
  • Bewezen expertise garandeert hoogwaardige en nauwkeurige voorspellingen, hetgeen in verzekeringen essentieel is.
  • 100% schaalbaarheid zonder impact op ICT, inclusief complementaire randzaken zoals gegevensbeveiliging, -beheer of -architectuur.
  • Naadloze integratie met gebruik van data uit bestaande backoffice systemen en integratie met bestaande front-end systemen.
  • Alle AI-modules ‘by design’ uitlegbaar en transparant en voldoen aan de Ethische Datakaders van het Verbond van Verzekeraars.

Ambities en uitbreiding

Alhoewel Onesurance pas eind 2022 opgericht is, ontwikkelt Onesurance zich snel. Aangewakkerd door de consolidatietrend ondersteunt Onesurance al ongeveer 10 innovatieve en gerenommeerde verzekeringspartijen in Nederland en België. De salesfunnel omvat bijna alle labels uit de top 100 intermediairs. De ambities zijn hoog, met plannen voor snelle internationale uitbreiding. Hoewel Nederland ongeveer 6.000 intermediairs telt, zijn er in Europa meer dan 900.000 actieve intermediairs. Met de steun van investeerders uit het netwerk van Investormatch wil Onesurance ook deze doelgroep bedienen. Geïnteresseerde investeerders of business partners kunnen contact opnemen met Onesurance of met Investormatch.