Je hebt een goed idee, een groot talent en een flinke zak geld. Een mooi begin wanneer je een start-up wilt oprichten, maar is het voldoende? Ieder jaar worden er zo’n 200 start-ups opgericht in Nederland. Van deze groep groeit slechts een klein deel uit tot een groot succes. Namelijk zo’n tien tot twintig start-ups. De rest mislukt. Wij zochten uit waarom de meeste start-ups mislukken.
Wanneer spreek je over een start-up?
Eerst even de feiten. Want wanneer spreek je over een start-up? Je spreekt over een start-up, als deze aan de volgende criteria voldoet
- het is een jong bedrijf (< 5 jaar)
- het bedrijf is zeer internationaal gericht
- er is sprake van een innovatie die de markt volledig op zijn kop zet
- het product of dienst is schaalbaar
- een start-up is vaak gefinancierd door een selecte groep investeerders of door middel van crowfunding
Niet iedere startende ondernemer kan zijn bedrijf dus zomaar een start-up noemen.
Vijf redenen waarom de meeste start-ups mislukken
Als startende ondernemer droom je ervan dat jouw bedrijf de volgende Picnic wordt. Voor de meeste ondernemers blijft het echter bij dromen. Het Amerikaanse adviesbureau CB Insights zocht uit waarom de meeste start-ups falen. Dit zijn de vijf belangrijkste redenen:
- Geen afzetmarkt
Je idee kan nog zo goed zijn, maar als er geen afzetmarkt voor is, houdt het al snel op. Daarom moet je je afvragen of er behoefte is aan jouw product of dienst en marktonderzoek doen, voordat je je product introduceert.
- Te weinig geld
Als startende ondernemer heb je vaak maar weinig inkomsten. Wanneer er onvoldoende investeringen zijn en de kosten lopen op, is het gebrek aan kapitaal de reden waarom jouw start-up mislukt.
- Geen geschikt team
Het succes van een start-up is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de mensen die er werken. Vullen jullie elkaar aan? Geven jullie elkaar regelmatig feedback? Hebben jullie dezelfde visie? Dit zijn allemaal factoren die van belang zijn. Kun je deze vragen alleen maar met ‘nee’ beantwoorden? Dan is de kans groot dat jouw start-up zal falen.
- Concurrentie
Het is belangrijk om de concurrentie in de gaten te houden. Er is namelijk een grote kans dat anderen met jouw idee aan de haal gaan. Een beetje kopieergedrag is niet erg, maar jouw klanten moeten niet naar de concurrent gaan omdat deze net wat beter en net wat goedkoper is.
- Verkeerde prijzen
Een verkeerde prijsstelling kan desastreus zijn voor jouw start-up. Je moet niet alleen kijken naar de waarde van jouw product of dienst en wat de klant bereid is om te betalen. Nee, je moet ook kijken naar jouw kosten en hierover kun je transparant zijn naar de eindgebruiker toe.
Hoe zorg je ervoor dat jouw start-up slaagt?
Wat kun je dan doen om er wel een succes van te maken? De top vijf hierboven moet al heel veel duidelijk maken, maar hierbij nog wat aanvullende tips:
- Zorg ervoor dat je een probleem van de klant oplost. Als de klant niet op jouw product of dienst zit te wachten, ga je ook geen geld verdienen. Check of er marktvraag is. Zo voorkom je de eerste reden waarom een start-up faalt.
- Je kan het niet alleen. Zorg er daarom voor dat je je omringt met de juiste mensen. Het team is het allerbelangrijkste, dus investeer in kwaliteit.
- Bouw een netwerk op. Men zegt weleens: “Het gaat er niet om wat je kent, maar wie je kent.” Vaak is dit ook zo. Als je de juiste mensen kent, kan dat deuren openen die anders gesloten blijven.
- En als laatste: zoek investeerders. Groeikapitaal heet niet voor niets groei-kapitaal. Je hebt financiering nodig om jouw start-up te kunnen laten groeien.
Heb je een vraag?
Ik hoop dat dit artikel over waarom de meeste start-ups mislukken jou inspireert en dat je niet in dezelfde valkuilen zal stappen als al die ondernemers die jou voor zijn gegaan. Heb je vragen? Of ben je op zoek naar groeifinanciering voor jouw start-up? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik adviseer je graag!