Waar moet een businessplan aan voldoen?

Het businessplan is voor een investeerder vaak de eerste kennismaking met jouw bedrijf. Het is daarom cruciaal dat het document er professioneel uitziet, goed onderbouwd is en jouw ideeën duidelijk onder woorden brengt.

Wat staat er in een businessplan?

  1. Executive summary
    Dit is het eerste hoofdstuk van een businessplan. Deze bestaat uit een samenvatting van twee pagina’s en dient als visitekaartje van jouw plan.
  2. Het idee
    Geef een beknopte uitleg over het product of de dienst. Beschrijf het concurrentievoordeel en leg uit waarom klanten op jouw idee zitten te wachten.
  3. Bedrijf
    Beschrijf kort de historie en de eventuele successen. Laat ook zien wat jouw missie is en beschrijf het verdienmodel.
  4. Markt
    Geef de realistische groeipotentie van de markt waarin je opereert aan.
  5. Klanten
    Laat zien wie jouw afnemers zijn, waar ze behoeften aan hebben en wat hun uitgeefpatroon is.
  6. Concurrenten
    Laat zien dat jij jouw concurrenten kent en beschrijf hun sterke en zwakke eigenschappen. Verklaar hierbij ook waarom jij onderscheidend aan hen bent.
  7. Team
    Beschrijf wie de mensen zijn op de essentiële plekken, wat hun verantwoordelijkheid is en wat hun capaciteiten zijn. Vertel over de diversiteit en wees ook eerlijk over de vaardigheden die ontbreken.
  8. Exit-strategie
    Door deze in het plan op te nemen, laat je zien dat je hebt nagedacht over de eindfase van de relatie.
  9. Financiën
    Toon de financiële projecties, zoals de balans en de winst- en verliesrekening. Overtuig door prognoses te geven voor de komende 12 tot 18 maanden.

Maak je businessplan ijzersterk

Ieder jaar neemt de concurrentie tussen ondernemers die op zoek zijn naar groeifinanciering toe. De investeerders hebben wat te kiezen, dus rijst de vraag hoe je als ondernemer met jouw businessplan bovenop de stapel komt?

Als het businessplan op zijn bureau ligt, dan moet het direct de aandacht pakken en vasthouden. Als het na tien regels niet duidelijk is waar het over gaat, dan wordt er echt niet doorgelezen. Een investeringspropositie is geen spannend boek waar de clou pas op de laatste pagina moet staan. Het is een sales pitch die direct interesse moet wekken. De samenvatting wordt in het plan als eerste gelezen, dus het is belangrijk dat deze ijzersterk is.

Vragen voor de samenvatting

In de samenvatting van het businessplan moeten in ieder geval de volgende vragen opgenomen worden:

  • Wat doet je bedrijf?
  • Wat is het probleem/behoefte waar je op inspeelt?
  • Wat is jouw oplossing en wat maakt je uniek?
  • Hoe ziet je businessmodel eruit?
  • Waar sta je nu? Klanten, omzet, productfase?
  • Hoe ziet je team eruit, wat is hun expertise?
  • Wat is de markt-omvang, wie zijn de concurrenten?
  • Waar ben je naar op zoek? Wat wil je van investeerders?

Investeringscriteria voor business angels

Investeerders laten zich bij de keuze van hun investeringen veel leiden door hun buikgevoel en de aanwezigheid van een persoonlijke klik met de ondernemer. Maar als er investeringscriteria worden genoemd waar business angels op letten in een businessplan, zijn het de volgende:

  1. Rendement
    De belangrijkste voorwaarde is dat er binnen een termijn van 3 tot 7 jaar een rendement van 20 a 30% behaald kan worden.
  2. Ontwikkelfase
    Business angels investeren vooral in de (pre-)start en snelle groeifase omdat hierin de meeste toegevoegde waarde kunnen hebben.
  3. Investeringsbedrag
    Het gemiddelde investeringsbedrag is 150.000 euro.
  4. Innovatief product
    Investeerders zoeken een bedrijf met een nieuw en innovatief product met een duidelijk concurrentievoordeel. Bij voorkeur zijn er al patenten aanwezig.
  5. Groeimarkt
    De markt moet voldoende marktomvang en groeipotentieel hebben.
  6. Exit-strategie
    Investeerders willen hun investering verzilveren via een exit. Ze zoeken voornamelijk naar bedrijven die zich kunnen ontwikkelen tot een aantrekkelijke overnamekandidaat.

Valt het businessplan in de smaak?

Dan breekt de onderhandelingsfase aan. Een spannende periode waarbij je toewerkt naar een deal. Benieuwd waar je in deze belangrijke fase als ondernemer op moet letten? Bekijk hier onze tips.