FelixRobotics laat concurrentie achter zich met hulp van investeerder

Van consultancy en fabrieksautomatisering naar een specialist in het ontwerpen, produceren en verkopen van high-end 3D-printers. Dat is het verhaal van FelixRobotics.

‘De revolutie van de 3D-printer’

Er is steeds meer interesse voor 3D-printers in de industrie. Zo groeide de omzet in de sector in het eerste kwartaal van 2018 opnieuw met 20%. Het is dan ook niet voor niets dat men spreekt van ‘de revolutie van de 3D-printer’. Ook FelixRobotics ziet de vraag naar hun producten alleen maar toenemen. Op dit moment worden de producten van de 3D-printerproducent in maar liefst 53 landen over de hele wereld verkocht.

Verschuiving van hobby naar industrie

FelixRobotics wordt gerund door vader en zoon; Wilgo en Guillaume Feliksdal. Als je hen vraagt waar zij het succes aan te danken hebben, geven zij een duidelijk antwoord: “De hoogwaardige kwaliteit en het minimalistische ontwerp. Dat is waar bedrijven naar op zoek zijn: een apparaat waar snel en efficiënt een prototype mee ontwikkeld kan worden.” Voorheen was dat wel anders vertelt Guillaume. 3D-printers werden namelijk vooral door hobbyisten gekocht. Hij ziet hierin dan ook een duidelijke verschuiving: “Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van de 3D-printer en FelixRobotics voorziet bedrijven in deze behoefte.”

FelixRobotics

Pitchen bij de investeerdersmeeting

Toen het duo in 2017 ontdekte dat ze op sommige vlakken achterliepen op de concurrent, ontstond de behoefte aan financiering. “We moesten het gat dichten en daarvoor moesten we de volgende generatie 3D-printers professionaliseren.” Er werd een zoektocht gestart naar een investeerder met kennis van zowel marketing als de techniek. Die zoektocht begon online en al snel kwam het financieringsplatform Investormatch in beeld. Tijdens een investeerdersmeeting die al snel volgde, pitchte Guillaume zijn propositie in de hoop een informal investor aan te trekken.

FelixRobotics groeit door

Hoewel er werd gezocht naar een investeerder met expertise op het gebied van marketing én techniek, bleek al snel dat dit lastig ging worden. Daarom werd er besloten om een externe partij aan te trekken om de marketingactiviteiten op te starten. “Door de komst van de investeerder is de achterstand ten opzichte van de concurrentie afgenomen en kunnen wij ons richten op een aantal nieuwe producten”, licht Guillaume toe. De investering wordt aangewend voor de ontwikkeling van een drietal nieuwe printers en een intensieve internetcampagne om de marktintroductie te optimaliseren. Over de toekomst is Guillaume duidelijk: “We willen graag de doelstelling van 50% groei op jaarbasis behalen. Een realistisch doel, als je het mij vraagt.”

Ook op zoek naar financiering?

Wij helpen jou graag bij jouw zoektocht naar groeifinanciering. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@investormatch.nl. Wij staan je graag te woord!