Start-ups zijn tegenwoordig zeer populair. Investeren in start-ups is daarbij ook een veelbesproken onderwerp. Investeerders die deze start-ups aan hun eerste kapitaal helpen, ook wel Business Angels genoemd, hopen natuurlijk allemaal de nieuwe Uber te ontdekken.
Hoe investeerders start-ups waarderen
De grote vraag bij investeren in start-ups blijft altijd de waarde van zo’n jong bedrijf. Er zijn geen historische cijfers, vaak geen klanten en soms zelfs nog geen product. Hoe komen business angels tot de waarde van zo’n start-up? Wij hebben onderzoek gedaan naar de manier van het waarderen van een start-up onder business angels.
Het onderzoek is gedaan door middel van kwalitatieve interviews binnen het eigen netwerk en omvat het hele proces vanaf het eerste moment dat de business angel in aanraking komt met een investeringsvoorstel tot en met de uiteindelijke waardering.
- Fase 1
De eerste fase is de ‘deal oorsprong’: het ontdekken van potentiële investeringskansen en kijken of de propositie binnen de eigen criteria van de business angel valt. 75% van de investeerders kijkt alleen naar proposities binnen bepaalde branches. - Fase 2
De tweede fase is de ‘deal screening’ en is voor het afstrepen van investeringskansen tot een beperkt aantal door middel van kwalitatieve criteria, zoals de markt, het product of de ondernemer. De relatie tussen de ondernemer en de business angel is tijdens het hele proces zeer belangrijk, want die komt onder spanning te staan. - Fase 3
De derde fase wordt de ‘deal evaluatie’ genoemd, waarbij de gehele propositie geanalyseerd wordt. Alle business angels gaven aan dat de volgende criteria in verschillende mate van belang zijn in deze fase: markt, product, ondernemer, onderbuikgevoel, relatie en vertrouwen. Hierin zijn helaas geen patronen te vinden, elke investeerder legt de nadruk ergens anders op. Wel opvallend is dat van alle ondervraagden maar één de traditionele rekenmethodes toepast, zoals de discounted cashflow methode. - Fase 4
De vierde fase is de ‘deal structurering’ waarin de waardering wordt bepaald. Opmerkelijk: business angels berekenen vaak niet de waarde van het bedrijf aangezien die waarde dan vaak nihil is. Toch rekenen ze niet helemaal niks uit: 83% transformeert de cijfers van de aangeleverde stukken en maakt er een negatievere versie van, waarbij bijvoorbeeld de omzet lager is. Dit om te zien in hoeverre de propositie nog aantrekkelijk is als de prognoses lager uitkomen. Wat vanaf het begin al meetelt en tijdens de waardering de waarde mede bepaalt is het onderbuikgevoel.
Uiteindelijk nemen de business angels alle ervaringen uit de bovenstaande vier fases mee in de waardebepaling. Om tot de uiteindelijke waardering of het aandelenpercentage te komen, laat het merendeel van de ondervraagde business angels de ondernemer met het eerste bod komen. Dit is meteen een kans om te zien of de ondernemer kundig genoeg is.
Hoe kun je als start-up waarde creëren?
Om de huid als ondernemer duurder te verkopen zal je de tijd en vooral de financiën moeten rekken totdat de ondernemingsfase is bereikt dat je de markt op bent, er wel omzet is, of in ieder geval intenties met klanten of afnemers liggen. De investeerder ook de eerste fase laten financieren is in ieder geval de duurste optie.
De meeste ondernemers kunnen met een te overzien bedrag (€ 20.000 tot € 40.000) de marktintroductie bewerkstelligen of met een goed prototype intenties krijgen van klanten. Klanten en intentieverklaringen zorgen voor waarde van je bedrijf. Deze stijging in waarde zorgt voor gunstigere voorwaarden voor de rest van de investering. Daarnaast is het gemakkelijker om een investeerder te overtuigen als je een running business hebt. Ook al is deze omzet vaak nog laag, het toont aan dat er een markt is en dat je businessmodel werkt.
Slagingskans start-ups
Michael Gerber (1936: the E-Myth) beredeneerde ooit dat de Slagingskans van nieuwe bedrijven is uit te drukken in de volgende formule: S = I x K3. Oftewel de Slagingskans (S) = Inzet maal Kennis maal Kunde maal Kwaliteiten (I x K3). Waarbij de Inzet (Motivatie) betrekking heeft op de bereidheid van de starter om al zijn resources in het bedrijf te steken (een part-time starter valt hiermee dus af), de Kennis op de relatie met het opleidingsniveau en de branche, de Kunde op de opgedane ervaring (als ondernemer of in de branche) en de Kwaliteiten betrekking hebben op de aangeboren kwaliteiten als ondernemer.
Als je op alle factoren een zeven scoort komt de slagingskans op 24%, een acht levert 41% op en pas bij een negen op alle factoren kom je op 66% slagingskans. Neem dus geen genoegen met middelmaat of goed; een plan en een ondernemer moeten uitstekend zijn. In deze formule valt op dat je kennis en kunde kunt leren of opdoen, inzet eigenlijk een absolute randvoorwaarde is en alleen kwaliteiten de factor is die je hebt of niet hebt.
Ook investeren in start-ups?
Wij matchen al ruim tien jaar investeerders met innovatieve ondernemers. Neem vrijblijvend contact op met Koen Ferket via ferket@investormatch.nl voor meer informatie.