Sharefunding wordt steeds populairder in Nederland, maar wat is het nu eigenlijk?
Sharefunding, dat ook wel crowdsharing wordt genoemd, is het digitaliseren van aandelen. Dat betekent dat je als ondernemer een percentage van je aandelen verkoopt aan fans en investeerders. Die kunnen vanaf een paar honderd euro al ‘mini-aandeelhouder’ worden.
Nieuwe financieringsvorm
Met name start-ups, scale-ups en mkb-bedrijven in food en horeca zagen al snel de voordelen in van deze redelijk nieuwe financieringsvorm. Tegenwoordig zien ook bedrijven in andere sectoren in dat dit een mooie manier is om de groei van je onderneming te versnellen.
De voordelen van sharefunding
Sharefunding kent dan ook veel voordelen. Zo is het een mooi alternatief voor traditionele financiering, waardoor je niet (langer) afhankelijk bent van bijvoorbeeld een bank. Daarnaast maakt deze financieringsvorm het mogelijk om de groei van je bedrijf te financieren met eigen vermogen. Tot slot spelen medewerkersparticipatie en klantenbinding een belangrijke rol in het keuzeproces. Voor investeerders is sharefunding een mooie manier om een ondernemer te helpen en het bedrijf te steunen waarin je gelooft.
Investeerders worden ambassadeurs
Wanneer fans, klanten of medewerkers investeren in je bedrijf, worden zij mede-eigenaar. Hierdoor zullen zij zich extra betrokken voelen, samen met de rest van de community. Je maakt van deze investeerders echte ambassadeurs die op verjaardagen jouw verhaal zullen delen met andere mensen.
Voorbeelden
Er zijn diverse voorbeelden van bedrijven die miljoenen hebben opgehaald bij hun fans. Opvallend is hierbij het duurzame karakter van de bedrijven. Neem bijvoorbeeld Neleman Wijnen. Deze verkoper en producent van biologische en veganistische wijnen haalde in zes maanden tijd 3,5 miljoen euro op bij meer dan 2.500 aandeelhouders. Oma’s Soep is op dit moment bezig met hun sharefunding campagne. Zij verkopen 70.000 soepen en 60.000 maaltijden per maand. Om hun groei voort te zetten zullen zij moeten opschalen en verder professionaliseren. Daarom wil Oma’s Soep groeikapitaal ophalen door middel van sharefunding.
Het verschil met crowdfunding
Sharefunding lijkt een beetje op crowdfunding, maar met een belangrijk verschil. Bij crowdfunding ontstaat er een schuld die je als ondernemer moet terugbetalen mét rente. Bij sharefunding verhandel je aandelen in ruil voor geld, waardoor je eigen vermogen creëert in plaats van schuld.
Vragen over sharefunding?
Ben jij op zoek naar groeikapitaal voor jouw onderneming? Misschien is sharefunding interessant. Wij vertellen je er graag alles over. Neem daarom vrijblijvend contact op met Koen Ferket voor meer informatie. Wij adviseren jou graag!