Start-up Moodus de grens over dankzij investeringsfonds TechFund One

Als jouw bedrijf afhankelijk is van grote bezoekersstromen en er breekt een coronapandemie uit, dan zit er maar één ding op: je businessmodel aanpassen. De Amsterdamse start-up Moodus deed het. Het bedrijf groeide harder dan ooit en in september 2021 stapte ook investeringsfonds TechFund One aan boord.

Met de Moodus-zuil meet je op locatie de klanttevredenheid. Bijvoorbeeld in een museum, ziekenhuis of dierentuin. Dat werkt niet alleen snel, maar ook heel eenvoudig. Bovendien zijn de resultaten realtime inzichtelijk, je hebt een hoge response rate en het is een stuk goedkoper dan het inhuren van een onderzoeksbureau. Je vindt de zuilen dan ook bij tal van vooraanstaande bedrijven zoals het Rijksmuseum en Gemeente Utrecht.

Op zoek naar geld

Koen Ferket van Investormatch kwam in 2020 met Moodus oprichters Ahmed Ali en Tim Smit in contact. Het duo was op zoek naar groeifinanciering voor hun start-up en Koen kon hen hierbij helpen. Ahmed pitchte tijdens een digitale investeerdersmeeting en trok de interesse van verschillende investeerders. Met twee van hen sloten Tim en Ahmed uiteindelijk een deal.

Nieuw businessmodel voor Moodus

De impact van de coronacrisis op Moodus was zo groot, dat een koerswijziging de enige manier was om verder te kunnen. Het businessmodel werd aangepast en de Moodus Give werd gelanceerd; een contactloze donatiezuil. Volgens Tim een schot in de roos: “Het aantal digitale betalingen is door toedoen van het coronavirus enorm gestegen. De Moodus Give is dé manier om op een sympathieke manier snel en eenvoudig donaties op te halen. Bovendien zijn mensen digitaal veel ruimhartiger.”  

TechFund One

De ontwikkeling van de Moodus Give zorgde voor een dusdanige groei van het bedrijf dat Moodus, in tegenstelling tot een aantal maanden eerder, nu wél in aanmerking kwam voor investeringsfonds TechFund One. Het officiële traject werd dan ook in gang gezet. Er volgden gesprekken met investment managers John Krijger en Sjef van Kemenade en de businesscase werd voorgesteld aan het investeerders comité. Na een geslaagde due diligence is de deal in september 2021 geclosed.

Moodus

v.l.n.r. Ahmed Ali (CEO Moodus), Peter van Meersbergen (Investment Director TechFund One) en Tim Smit (CPO Moodus).

Internationale interesse voor Moodus

Al snel kwam er belangstelling vanuit het buitenland voor Moodus Give. De investering komt dan ook op een goed moment, vertelt Tim: “Dankzij de groeifinanciering kunnen we onze internationale groei versnellen. We hebben ons team uitgebreid en zijn inmiddels gestart in België, Duitsland, Spanje en Portugal. Maar ook in Nederland groeit de belangstelling. We plaatsen steeds meer donatiezuilen in bijvoorbeeld moskeeën, dierenparken en ziekenhuizen.” 

Genoeg te doen!

Dat de focus tijdelijk is verschoven naar Moodus Give betekent niet dat er geen aandacht meer gaat naar het klantenonderzoek. Integendeel. Tim: “We gaan de onderzoekstak weer opschalen. Daarnaast zijn we bezig met een derde product dat in lijn ligt van de Moodus Give, en er liggen een paar mooie samenwerkingen op de plank. Genoeg te doen dus!” 

Ook op zoek naar financiering?

Wij helpen jou graag bij jouw zoektocht naar groeifinanciering. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@investormatch.nl. Wij staan je graag te woord!