Snel en foutloos een nieuw product introduceren op de markt? Kies dan voor de lean start-up methode. De Amerikaanse ondernemer Eric Ries bedacht hem en Sprout schreef er een artikel over.
Er zijn heel veel redenen waarom een start-up mislukt. Bijvoorbeeld omdat er geen afzetmarkt is, of omdat er niet wordt geïnvesteerd in het team.
Ondernemer Eric Ries is de schrijver van de bestseller ‘De Lean startup – Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt’. Deze methode komt eigenlijk op het volgende neer: snel leren wat werkt en wat niet. Volgens Ries is het namelijk een verspilling van tijd om een idee eerst helemaal uit te werken en daarna pas de markt op te gaan. Nee, als het aan hem ligt bouw je een eenvoudig prototype en dan ga je testen, leren en aanpassen. Net zolang totdat het product aan jouw wensen en die van de klant voldoet.
Houd hierbij het volgende in gedachte:
- Falen is okee. Sterker nog, falen hoort erbij. Want als je fouten maakt, leer je.
- Maak eerst een minimal viable product (een MVP) en ga daarmee naar de klant.
- Ga experimenteren. Meet de resultaten en stel bij waar nodig.
- Toets je idee zo snel mogelijk. Ga pas investeren in grootschalige productie, marketing en sales als het product aanslaat bij de doelgroep.
Uit onderzoek onder 116 start-ups blijkt dat de methode werkt. De onderzoeksgroep bleek tot vier keer sneller in staat om geld te verdienen dan de controlegroep. Zij maakten bovendien veel meer omzet: gemiddeld 7.800 euro, tegenover 900 euro in de controlegroep.
Gebrek aan financiering
Ook het gebrek aan financiering kan een reden zijn waarom een start-up faalt. Zonde, want er zijn diverse manieren om financiering voor je bedrijf aan te trekken. Eén daarvan is door middel van een informal investor. Bij Investormatch hebben we meer dan tien jaar ervaring in het matchen van investeerders en ondernemers. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Koen Ferket. Hij staat jou graag te woord!