‘Bill Gates steekt miljoenen in Picnic’, ‘Weckpotsuper Pieter Pot haalt € 9 miljoen op’ en ‘Online kledingoutlet Otrium haalt 100 miljoen op’. Het zijn zomaar een paar voorbeelden van headlines over investeringen. Waarom is het als ondernemer zinvol om investeringsnieuws te delen en hoe pak je dit het beste aan?
Wanneer een bedrijf een grote investering ophaalt, wordt daar vaak over gepubliceerd. Als lezer zijn we nu eenmaal dol op verhalen van ondernemers die op hun zolderkamer zijn begonnen en nu de wereld overgaan met hun bedrijf. Denk maar eens aan Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt van Pieter Pot. Het verhaal van hun start-up is veelvuldig gedeeld en alle aandacht heeft het duo geen windeieren gelegd. Grote bedrijven staan in de rij om met de Rotterdammers samen te werken.
Tips om je investeringsnieuws wereldkundig te maken
Het vinden van één of meerdere investeerders is een lastige taak. Daar is veel tijd (en dus geduld) voor nodig en uiteindelijk is het maar voor een handje vol ondernemers weggelegd. Als het lukt en de deal is rond, wil je dat het liefst van de daken schreeuwen, maar is dat nou wel zo slim? Hoe pak je dat het beste aan? Op Sprout verscheen onlangs een artikel waarin experts antwoord geven op de vraag: Is er zoiets als de ideaal geplande mediastrategie voor investeringen? Hier kwamen verschillende tips uit voort.
– Deel het nieuws zo snel mogelijk na de investering.
– Deel het investeringsnieuws eerst intern; dan extern.
– Breng het nieuws naar buiten op een dinsdag, woensdag of donderdag.
– Deel je persbericht tussen 6 en 9 uur ‘s ochtends.
– Wacht met delen als er ander groot nieuws is.
Als je te lang wacht met het brengen van het nieuws, kan het zijn dan de informatie al gelekt is. Je hebt het nieuws dan niet meer in eigen hand. Houd hierbij wel rekening met ander groot nieuws, zoals de oorlog in Oekraïne. Als er zoiets groots speelt hebben journalisten geen tijd voor jouw persbericht en bovendien is jouw nieuws dan een stuk minder relevant.
De voordelen
Wanneer je het goed aanpakt, kan het delen van jouw investeringsnieuws veel voordelen opleveren. Zo kom je bijvoorbeeld onder de aandacht bij potentiële klanten en samenwerkingspartners. Daarnaast is het een mooie manier om jezelf te laten zien aan talentvolle mensen die wellicht bij jouw bedrijf willen werken.
Ook op zoek naar een investeerder?
Heb je een vraag over dit artikel of ben je op zoek naar groeifinanciering voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op met Koen Ferket. Hij adviseert jou graag!