Hoe vind ik een investeerder? Zo dus!

Het vinden van de juiste financiering voor jouw onderneming is geen gemakkelijke opgave.
De eerste stap maken is vaak het lastigst. Waar begin ik? Wat voor een soort financiering heb ik nodig? Wat zijn de plekken om een investeerder te zoeken? Dit zijn vragen die bij veel ondernemers te binnen schieten wanneer ze voor het eerst financiering willen ophalen.

Omdat het vandaag de dag geen gemakkelijke opgave is om de financiering van jouw onderneming rond te krijgen bij een bank, is een voor de hand liggende optie om een informal investor te zoeken. Echter, de wereld van informal investing is niet zo zwart wit als die van de banken. Men kan niet op ‘investeerder’ zoeken en hetzelfde overzicht verwachten als dat bij banken het geval is. Een informal investor of Business Angel is een persoon met een groot privaat vermogen, op zoek naar participaties in bedrijven. Vaak met als doel rendement en/of voldoening daaruit te halen.

Twee groepen investeerders

De kapitaalmarkt is geen homogene markt: iedere investeerder hanteert zijn eigen voorwaarden ten aanzien van omvang, tijd, risico en rendement. Voor financiering binnen de reikwijdte van enkele duizenden tot enkele tonnen kunnen we twee groepen onderscheiden.

1: Vrienden en familie
Vrienden en familie vormen een belangrijke bron van risicodragend vermogen buiten jouw eigen inbreng. In de meeste gevallen gaan deze investeringen tot € 30.000. Voordelen zijn: vertrouwen, fiscale aftrekbaarheid en deze investeerders zijn relatief gemakkelijk te vinden. Nadelen zijn: het gaat (in veel gevallen) om kleine bedragen, je hebt vaker te maken hebben met onervaren investeerders en er is kans op een verstoorde relatie met familie en vrienden.

2: Informal investors
Voor meer kapitaal zal je op zoek moeten naar een informal investor, ook wel een Business Angel genoemd. Dit zijn vaak ex-ondernemers die hun geld hebben verdiend met (de verkoop van) hun bedrijf. Voordelen bestaan uit: veel waardevolle kennis en netwerken, (in de meeste gevallen) relatief veel vrijheid voor de ondernemer en er bestaat een lang tijdsbestek in de ondernemer-investeerder relatie. Nadelen zijn: het kan lastig zijn om een goede match te vinden. Het moet klikken op persoonlijk en zakelijk vlak en er moet voldaan kunnen worden aan de hoge rendementsverwachting van de investeerder.

Online en offline netwerken

Bij het vinden van een informal investor draait het om netwerken. Licht jouw familie en vrienden in dat je opzoek bent naar een investeerder, eventueel zelfs relaties als jouw accountant of advocaat. Alles draagt bij aan een grotere kans op een match. Een alternatief is om met Google aan de slag te gaan. Laat je daar niet afschrikken door berichten over slechte ervaringen die dwalen op het web. Net als met alle andere soorten reviews, krijgen de negatieve berichten de overhand. De meeste mensen zetten namelijk eerder hun klachten op het internet dan hun positieve ervaringen. Er zit vaak nog wat wrok en stoom moet worden afgeblazen als gevolg van dien.

Waar moet je zoeken?

Om een investeerder te kunnen vinden zal je dus op zoek moeten naar zijn netwerk. Wie zal een investeerder nou graag willen spreken? Organisaties die veel innovaties tegenkomen. Plekken waar nieuwe ondernemers ook snel kunnen groeien en nieuwe ontwikkelingen of technologie kunnen realiseren, zoals universiteiten of incubators. Vaak kennen deze partijen wel investeerders waar een businessplan kan worden achtergelaten of een pitch aan mag worden gegeven. Brancheorganisaties weten soms branche-specifieke investeerders te vinden en ook banken hebben vaak investeerders in hun netwerk. De laatste zijn wel soms iets minder bereidwillig in het delen van informatie.

Informal investors benaderen

Als je een potentiële investeerder, op welke manier dan ook, denkt te hebben gevonden, is de volgende vraag: hoe benader je die? De beste tip die we je kunnen meegeven is niet uw hele businessplan uit de doeken te doen. Het doel van het eerste contact is om een vervolgafspraak te regelen waarin je meer informatie deelt over uw propositie. Je moet de investeerder dus genoeg vertellen om zijn aandacht te trekken, maar niet te veel om zijn interesse te verliezen. Mocht een informal investor toch afknappen op enkel jouw businessplan of de cijfers daarin, vraag dan om feedback en denk erover na om eventueel die feedback mee te nemen in jouw businessplan. Het kan ook zijn dat je een informal investor spreekt die binnen een minuut zegt geen interesse te hebben. Vraag jezelf dan af of dit wel het type investeerder is dat bij jouw deal past. Geef niet op, een goede ondernemer heeft nu eenmaal een dikke huid nodig!

Kritische vragen van een investeerder

Wanneer een investeerder daadwerkelijk geïnteresseerd is, zal hij na afloop van jouw presentatie enkele moeilijke vragen stellen. Dit doet de investeerder niet alleen om de propositie helder(der) voor ogen te krijgen, maar ook om te testen hoe je op negatieve vragen of het benoemen van zwakheden reageert. Het is van belang om je goed voor te bereiden op deze vraagsessie.

Wij bieden uitkomst

Bedrijven zoals Investormatch bieden een oplossing voor de ondernemer die snel progressie wil en zich wil focussen op z’n onderneming in plaats van de financiering. Wij zoeken de juiste Business Angels in ons investeerdersnetwerk. Dat scheelt tijd en werk voor de ondernemer. Bovendien kunnen we helpen met het aanpassen van businessplannen en presentaties. Wij hebben heel veel ervaring met investeerders en weten als geen ander hoe een ondernemer zich het beste kan opstellen tegenover een investeerder. Past onze actieve matching bij je? Wij begeleiden jou graag in je zoektocht naar een investeerder!

Neem vrijblijvend contact met ons op via info@investormatch.nl of +31 (0)20 3031241