Op zoek naar een investeerder? Zo pak je dat aan!

Je bent ondernemer. Je bruist van de ideeën en je werkt dag en nacht door. Een goed begin, maar zoals het spreekwoord al zegt is dat slechts het halve werk. Om een onderneming te laten groeien is er meer nodig. Zoals geld. Een investeerder kan jou aan die benodigde funding helpen, maar hoe pak je die zoektocht aan?

Er zijn verschillende soorten investeerders. Zo heb je bijvoorbeeld investeringsmaatschappijen, maar in dit geval focussen wij ons op informal investors. Deze investeerders, die ook wel business angels worden genoemd, investeren in innovatieve start-ups en jonge snelgroeiende bedrijven.

Mind your own business(plan)

Een goed bedrijfsplan is een absolute must, dus maak hier werk van. Een businessplan geeft inzicht in jouw ondernemersskills, je doelen, je marktpositie en de haalbaarheid van jouw innovatie. In dit plan kan de investeerder bovendien teruglezen hoe de investering terugverdiend zal worden. Hoe beter jij dit kunt uitleggen, hoe meer interesse een investeerder zal hebben. En dat is wat je wilt, toch?

De vent maakt de tent

Zoals Dragons Den investeerder Pieter Schoen zegt: “Het idee kan perfect zijn, de cijfers geweldig en het plan tot in de puntjes uitgewerkt, maar als ik het niet zie zitten in de ondernemer zelf, zal ik nooit investeren.” Laat daarom jezelf zien. Ga lunchen met een investeerder, vertel wie je bent en laat zien dat jij een passie hebt waarmee je geld kan verdienen.

Geduld is een schone zaak

De zoektocht naar financiering voor je bedrijf is niet makkelijk. Er is vaak een lange adem voor nodig. Wees daarop voorbereid, maar zorg dat je vertrouwen houdt in je eigen product. Door te netwerken doe je nieuwe contacten op waarvan je kan leren, maar het kan jou ook een stapje dichter bij een investeerder of andere financier brengen.

Vijf tips van investeerders

In dit artikel op Sprout.nl geven vijf investeerders tips. Deze tips komen voort uit gesprekken die Sprout heeft gevoerd met toonaangevende Nederlandse investeerders.
1. Wees geen lifestyle-ondernemer
Het runnen van een start-up mag dan heel hip zijn, maar investeerders geven de voorkeur aan ondernemers die 200% geven voor hun bedrijf boven de zogeheten ‘lifestyle-ondernemers’.
2. Vermarkt je product
Praat niet te veel over de techniek achter je product, maar heb het liever over het vermarkten van de technologie. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je marktleider wordt?
3. Denk groot, maar niet té groot
Wees ambitieus, maar blijf realistisch. In drie jaar tijd een omzet van 100 miljoen halen is een mooie droom, maar niet realistisch.
4. Denk alles tot in de puntjes uit
Zorg dat jouw bedrijfsplan doordacht is en dat je op alle mogelijke vragen een antwoord hebt. Dat toont aan dat jij overal over na hebt gedacht en dat straalt vertrouwen uit.
5. Kies je investeerder zorgvuldig uit
Ga voor een investeerder die past bij jou en je bedrijf. Als je naar een restaurant gaat, kies je toch ook niet alles van de kaart?

Ook op zoek naar een investeerder?

Ik hoop dat dit artikel jou op weg helpt in jouw zoektocht naar funding. Heb je vragen? Ik denk graag met je mee. Stuur een mailtje naar ferket@investormatch.nl en dan ga ik het gesprek met je aan!

Geschreven door: Koen Ferket – Director Investormatch

PS: Bekijk hier 11 vragen die een investeerder aan een ondernemer stelt.