Opschalen met je bedrijf: waarom zou je? 

Bedrijven als Uber, AirBnB en Picnic zijn succesvol om verschillende redenen. Eén daarvan is de schaalbaarheid, oftewel de potentie om exponentieel te kunnen groeien. 

Een schaalbaar bedrijf is dusdanig ingericht dat je hard kunt groeien, zonder dat er snel knelpunten zullen voorkomen. Jouw product of dienst moet dus eigenlijk zonder aanpassingen door 10, 100 of 1.000 mensen gekocht of gebruikt kunnen worden. 

Schaalbaarheid en IT

Schaalbaarheid is zowel organisatorisch als technisch. De organisatorische factor heeft te maken met people management en nieuw leiderschap. Het technische stukje heeft te maken met IT. Een efficiënt IT-systeem maakt het tenslotte mogelijk voor verschillende afdelingen, systemen en apparatuur om effectief met elkaar communiceren. Doordat je snel en eenvoudig meer mensen bereikt, kun je er bovendien je doelgroep mee vergroten. Uiteindelijk is het belangrijk om te realiseren dat ieder onderdeel van je bedrijf schaalbaar moet zijn: van HR tot marketing en van IT tot sales. 

Masters of Scale

Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn en PayPal en investeerder, schreef er zelfs een boek over: Masters of Scale. In dit boek gaat hij met zeventig grote namen uit de (tech)wereld in gesprek over de lessen die zij geleerd hebben op het gebied van schaalvergroting. Bijvoorbeeld dat je veel kan leren van ‘nee’ of dat je beter honderd gebruikers kan hebben die met je weglopen, dan één miljoen die je ‘wel oké’ vinden. 

Schaalbaarheid als investeringsvoorwaarde

Voordat een investeerder besluit te investeren in jouw bedrijf, zal hij uitgebreid onderzoek doen. Hij zal kennis met jou willen maken en jouw businessplan goed onder de loep nemen. Wat is jouw idee? Wie is de doelgroep? Hoe ziet het team eruit? En wat is jouw financiële prognose? Tot slot is de schaalbaarheid van jouw product of dienst essentieel. Als de business kan groeien, kan het bedrijf groeien en daarmee ook het rendement. Ook bij ons eigen TechFund One is schaalbaarheid één van de investeringscriteria. 

Opschalen dankzij een investeerder

Het mag duidelijk zijn dat schaalbaarheid ontzettend belangrijk is voor een (startend) bedrijf. Daar moet je in de opstartfase al van bewust zijn, want investeerders hechten hier veel waarde aan. Tegelijkertijd kan een investeerder ervoor zorgen dat een bedrijf kán opschalen. Kijk maar eens naar start-up Employes. Dankzij een investering kon het bedrijf doorgroeien en nog meer mensen bedienen met hun salarisverwerkingssoftware. Zij hadden dus al een schaalbaar product, maar dankzij groeifinanciering konden zij daadwerkelijk hun groei versnellen.

Meer weten?

Heb jij een vraag over dit artikel of wil je net als Employes opschalen met behulp van een informal investor? Neem dan vrijblijvend contact op met Koen Ferket. Hij staat jou graag te woord.